Lyxumiaدرمان کمکی در کنار لنتوس برای کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2

یک کارآزمایی تصادفی نشان داد افزودن داروی lixisenatide(Lyxumia) به انسولین گلارژین (لنتوس) برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است سبب کنترل بهتر قندخون شود.

در این آزمایش تصادفی که بنام LixiLan-Oتوسط محققان مرکز غدد درون ریز و دیابت دلاس در تگزاس انجام شد، محققان دریافتند که ترکیب گلارژین و lixisenatide با دوز ثابت می تواند به کاهش بیشتر قند خون نسبت به استفاده از هر یک از این دو دارو به تنهایی کمک کند.

یافته‌های این تحقیق که اخیراً در مجله ی Diabetes Careمنتشر شده است، نشان می دهد این ترکیب که یک بار در روز تزریق می‌شود هیچ عارضه‌ی جانبی قابل توجهی از جمله خطر هیپوگلایسمی یا افزایش قابل توجه وزن را به همراه ندارد.

 دکتر Rosenstockوهمکارانش میزان بهبود در کنترل قندخون بیماران تحت درمان با این ترکیب دارویی را با اندازه گیری مقدار هموگلوبین A1Cپس از 30 هفته از درمان و مقایسه نتایج آن با مقدار هموگلوبین A1Cافراد تحت درمان با انسولین گلارژین و lixisenatide(آگونیست گیرنده‌ی GLP-1قابل تزریق) به تنهایی، بررسی کردند.

در این کارآزمایی تصادفی، 1170 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 حداقل به مدت هشت سال شرکت داشتند و تحت درمان  با یکی از سه گزینه(ترکیب دو داروی گلارژین و Lyxumia، یا هر یک از این دو دارو به تنهایی) قرار گرفتند. بسیاری از شرکت کنندگان در این تحقیق سه ماه قبل از ورود به این تحقیق علیرغم استفاده از متفورمین به همراه سایر درمانهای ضد دیابت در کنترل قندخون خود موفق نبودند.

این درمان ترکیبی بصورت استفاده از قلم انژکتور که حاوی غلظت های مختلف انسولین بود، با یکبار تزریق در روز آزمایش گردید.

 نتایج نشان داد تعداد قابل توجهی از بیماران (74 درصد) در گروه درمان ترکیبی توانستند مقدار هموگلوبین A1C  خود را به زیر 7 درصد برسانند در حالیکه  تنها 59 درصد از افراد گروه تحت  درمان با انسولین به تنهایی و تنها 33 درصد از گروه تحت درمان با lixisenatideبه تنهایی، موفق به کاهش هموگلوبین A1Cخود به زیر 7 درصد شده بودند.

نتایج درمان برای افرادیکه مقدار هموگلوبینA1Cخود را به پایین تر از 6.5درصد کاهش داده بودند، با همین نسبت مشاهده شد.

 هیپوگلایسمی مستند شده، تنها اندکی درگروه درمان ترکیبی (26 درصد) بالاتر از درمان با انسولین گلارژین اعلام شد.

محققان متوجه شدند که بر خلاف بیماران تحت درمان با درمان ترکیبی، بیمارانی که تنها انسولین گلارژین را به خود تزریق می کردند، در انتهای تحقیق 1.1 کیلوگرم اضافه وزن یافتند، درحقیقت ترکیب  GlarLixi  با کاهش وزن متوسطی به میزان 0.3کیلوگرم همراه بود.

منبع:  

www.diabetes.co.uk/news/2016/aug/lyxumia-as-add-on-therapy-to-lantus-aids-glycemic-control-in-type-2-diabetes,-study-finds-97330201.html